Zmiany dokonują się w sposób powolny, ale stały. Dziecko uzyskuje kontrolę nad własnym ciałem. Wzmacnia się poczucie równowagi, choć nadal utrzymuje się męczliwość i niezdolność do siedzenia w jednej pozycji. Dziecko skacze na skakance, rzuca piłką i łapie piłkę, rzuca do celu. Jeździ na rowerze dwukołowym, pokonuje przeszkody na placu zabaw, korzysta ze zjeżdżalni i huśtawek. Następuje rozwój koordynacji ruchów rąk, rozwój rysowania, malowania, wycinania, sznurowania butów zapinania guzików samodzielnego ubierania się. Rozwijają się mięśnie, które są podatne na uszkodzenia, dlatego trzeba ostrożnie dozować wysiłek fizyczny.
Dziecko uczy się przez zabawę, wykorzystuje zmysł dotyku, słuchu, wzroku, smaku i węchu. Myślenie dziecka jest kształtowane przez bezpośrednie spostrzeżenia i doświadczenia. Następuje rozwój mowy, dlatego należy podejmować działania: wspólne czytanie, rozmowa, wymyślanie rymowanek i opowiadań.
Dziecko staje się coraz bardziej niezależne i samowystarczalne. Wzrasta umiejętność rozpoznawania i rozumienia emocji innych ludzi. Boi się kpin ze strony rodziców, nauczycieli i kolegów. Swoją złość i agresję wyraża również w słowach, dąsaniu się. Dzieci przestrzegają ustalonych reguł.
Dziecko zgodnie funkcjonuje w grupie rówieśniczej. Podejmuje pracę w zespole, pragnąc cieszyć się sympatią kolegów. Uczy się panować nad emocjami, chociaż silne bodźce wywołują w nim lęk wybuch złość, płaczu. Dziecko chętnie podejmuje działania na rzecz grupy: pełni dyżury.
Copyright 2011 © Szkoła Podstawowa w Bełdowie
Źródła