Mowa dziecka
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy
Spis treści:
Ćwiczenia oddechowe
Ćwiczenia oddechowe wydłużają fazę wydechu, regulują pracę przepony, pogłębiają oddech i pomagają dzieciom dowolnie nim gospodarować. Ćwiczenia oddechowe mogą być prowadzone kilka razy w ciągu dnia, ale jednorazowo nie dłużej niż 3 – 5 minut, gdyż mogą doprowadzić do hiperwentylacji organizmu.
Kilka przykładów ćwiczeń:
- wąchanie kwiatów;
- dmuchanie na wiatraczki, kawałki papierków;
- dmuchanie na płomień świecy, watę, piórko;
- nadmuchiwanie balonika;
- puszczanie baniek mydlanych;
- dmuchanie na gorącą herbatę;
- granie na instrumentach dętych(flet, trąbka, gwizdek, piszczałki);
- dmuchanie na kartkę papieru.
Ćwiczenia fonacyjne
Ćwiczenia te mają na celu wyrobienie u dzieci odpowiedniej siły i wysokości głosu w czasie mówienia.
Kilka przykładów ćwiczeń:
- ciche mruczenie;
- naśladowanie płaczu uju, aja, ojo;
- śpiewanie samogłosek aaa, ooo, uuu…;
- nucenie kołysanek;
- naśladowanie głosów zwierząt;
- zabawa echo;
- recytacja wierszy głośno, wolno, radośnie, smutno.
Ćwiczenia języka
- oblizywanie warg ruchem okrężnym – w prawo i lewo;
- wysuwanie i chowanie języka;
- wysuwanie języka na brodę;
- liczenie językiem zębów górnych i dolnych;
- wypychanie policzków powietrzem;
- masowanie podniebienia językiem;
- naśladujemy koniki, uderzanie językiem o podniebienie i z klaśnięciem opadanie w dół.
Ćwiczenia warg
- pokazujemy usta wesołe, smutne, obrażone, złe;
- chowamy wargi;
- skrobiemy zębami warg ę dolną, a następnie górną;
- pokazujemy ], jak wygląda pyszczek ryby, ryjek świnki, dziobek ptaszka...;
- wysyłamy całuski.
Ćwiczenia policzków
- robimy duży balon, powoli wypuszczamy z niego powietrze;
- pokazujemy, jak wygląda chomik, kiedy trzyma w policzkach swoje zapasy;
- wciągamy powietrze tak, aby policzki się zapadły „chudniemy”;
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
- naśladujemy płukanie gardła, połykanie, picie;
- nadmuchujemy baloniki;
- puszczamy banki mydlane;
- zamykamy usta i żujemy coś pysznego.
Ćwiczenia żuchwy
- zęby chcą podrapać nos i brodę;
- naśladujemy przeżuwanie trawy przez krowę – ruchy szczęki w prawo;
- w lewo, do przodu, do tyłu ,opuszczając ją i unosząc;
- szeroko ziewamy.