Mowa dziecka
Zaburzenia mowy
Spis treści:
Przyczyny zaburzeń mowy
Mowy należy się uczyć, tak wielu innych sprawności, które przeradzają się w umiejętności.
Są dzieci, które zaczynają mówić bardzo wcześnie ich wymowa jest prawidłowa i takie, które w wieku siedmiu lat wypowiadają się nieprawidłowo, a ich mowa jest niewyraźna.
Przyczynami zburzeń mowy mogą być:
- wada słuchu fizycznego
- wada zgryzu
- opóźnienie słuchu fonematycznego
- zła sprawność narządów artykulacyjnych
- zaburzenia emocjonalne
- nieprawidłowe wzorce mowy
- zaniedbania osób dorosłych
Najczęstsze wady wymowy
Dyslalia - niemożliwość prawidłowego wymawiania jednego, kilku, kilkunastu, a nawet wszystkich dźwięków.
W obrębie dyslalii wyróżniamy:
- seplenienie - nieprawidłowa wymowa głosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, ś, ź, dź;
- reranie – nieprawidłowa wymowa głoski r;
- nieprawidłowa wymowa głoski: k, g;
- bezdźwięczność – wymowa głosek dźwięcznych bezdźwięcznie;
- nosowanie – głoski nosowe wymawiane są jak ustne lub odwrotnie;
- bełkot – dyslalia całkowita;
Częstym zaburzeniem mowy u dzieci jest też jąkanie, czyli brak płynności mowy.
Przyczyny, przejawy i terapia jąkania maja charakter złożony i indywidualny.
Wymagają fachowej pomocy.
Rodzice i inne osoby z otoczenia dziecka jąkającego się nie powinny:
- przesadnie reagować na jąkanie;
- kończyć wypowiedzi dziecka;
- krytykować go;
Sytuacja szkolna dzieci z zaburzeniami mowy
Wiek przedszkolny(3- 5 lat):
- trudności z wypowiadaniem złożonych słów;
- ubóstwo słownictwa;
- kłopoty z zapamiętywaniem nazw przedmiotów.
Grupa „O”(6-7 lat):
- wadliwa wymowa;
- błędy gramatyczne;
- trudności z zapamiętywaniem wierszyków;
- trudności w odróżnianiu podobnych głosek;
- trudności w wydzielaniu sylab i głosek;
- trudności w nauce czytania.
Młodszy wiek szkolny(klasa I –III):
- utrzymywanie się podanych wyżej zaburzeń;
- trudności z zapamiętywanie nazw dni tygodnia, miesięcy, tabliczki mnożenia, dat, licz wielocyfrowych;
- mylenie literopodobnych dźwiękowo;
- opuszczanie, przestawianie liter;
- trudności z pisownią spółgłosek miękkich i nosowych.
Starszy wiek szkolny:
- trudności w nauce takich przedmiotów jak języki obce, geografia, historia;
- gorsza pamięć słuchowa;
- brak rozumienia poleceń podawanych przez nauczyciela;
- bierne zachowanie podczas lekcji.