Rozpoczęła się realizacja kolejnego projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych” pn. „Dobry start – to sukces w przyszłości”.
Tym razem projekt skierowany jest do uczniów klas IV – VI trzech szkół podstawowych zlokalizowanych na terenie wiejskim Gminy Aleksandrów Łódzki, tj.; Szkoły Podstawowej im. Ryszarda Wyrzykowskiego w Bełdowie, Szkoły Podstawowej im. Ks. Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia w Rąbieniu, Szkoły Podstawowej z oddziałami integracyjnymi im. J. Korczaka w Rudzie Bugaj.
Projekt będzie realizowany od 02.09.2013 r. do 30.06.2015 r. Prowadzone będą zajęcia wyrównawcze, rozwijające zainteresowania oraz specjalistyczne. Przeprowadzonych zostanie w sumie 5 610 godzin zajęć. Działaniami w projekcie objętych będzie 235 uczniów.
W ramach projektu zakupionych zostanie 30 tabletów, po 1 laptopie i po 1 szafie do przechowywania i ładowania tabletów i laptopów.
Większość zajęć prowadzona będzie z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK), tj. komputery, tablety, tablice interaktywne czy internetowe platformy edukacyjne.
W naszej szkole organizowane będą następujące zajęcia:
Na zajęciach w ramach projektu „Dobry start- to sukces w przyszłości” uczniowie uczą się języka angielskiego korzystając z platformy funenglish.pl. Każdy z uczniów pracuje indywidualnie na swoim koncie, co gwarantuje wykorzystanie metody immersion, polegającą na zanurzeniu w języku angielskim. Dzieci słuchają piosenek, wykonują "foto-lekcje" oraz inne ćwiczenia językowe doskonalące ich sprawność posługiwania się językiem angielskim.
Opracował: P. Sobczak
Projekt unijny „Dobry start – to sukces w przyszłości” jest realizowany na zajęciach dziennikarskich z wykorzystaniem TIK oraz zajęciach wyrównawczych z wykorzystaniem TIK. Obie grupy składają się z uczniów klas IV-VI, którzy interesują się językiem ojczystym oraz takich, którzy mają z nim trudności. W trakcie spotkań uczniowie poszerzają i uzupełniają swoją wiedzą, ćwiczą praktyczne umiejętności w redagowaniu tekstów z użyciem środowiska Office oraz przyswajają sztukę selekcjonowania treści internetowych.
Na zajęciach powstają prace, będące odzwierciedleniem różnych sytuacji i wydarzeń. Są sprawozdania z obejrzanych spektakli, recenzje czytanych książek, scenariusze spotkań i krótkich filmów. Doszło nawet do współpracy z kołem filmowym oraz przyrodniczym przy tworzeniu filmu (link) na konkurs ogłoszony przez Ministerstwo Edukacji „Nakręć się na czytanie”. Zajęcia cieszą się zainteresowaniem uczniów, którzy chętnie angażują się w dodatkowe prace pisemne.
Opracowała: R. Półtorak
Na zajęciach w ramach projektu „Dobry start - to sukces w przyszłości” realizowane są zajęcia specjalistyczne: terapia pedagogiczna – technika Celestyna Freineta.
Podczas pierwszych zajęć prowadzono obserwację uczniów, wykonano ćwiczenia oceniające umiejętności czytania i pisania oraz sfery emocjonalno – społecznej. Następnie przeprowadzono zajęcia integrujące grupę, które miały na celu: przełamanie onieśmielenia, zwiększenie zdolności do nawiązywania kontaktów, współpracy w grupie, wzmacniania wiary w siebie oraz budowania pozytywnego obrazu samego siebie. W czasie zajęć wykorzystywana jest metoda swobodnej ekspresji oraz aktywności i twórczego działania dziecka. Uczniowie wykonują wiele ćwiczeń w głośnym czytaniu ze zrozumieniem, utrwalają zasady pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi. W czasie zajęć wykorzystywane są fiszki z tekstami do uzupełniania, rozsypanki wyrazowe, krzyżówki, rebusy, kalambury, domino ortograficzne, ćwiczenia grafomotoryczne i ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe - wzrokowe. Dzieci doskonalą koordynację ruchową oraz motorykę małą i dużą. Stosowana jest zasada równości i szacunku dla indywidualność i odrębność każdego dziecka.
Opracowała: B. Rybczyńska
Uczniowie systematycznie i rzetelnie pracowali rozwijając i rozszerzając swoje umiejętności matematyczne z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Matlandia 4 i 6 oraz innych platform , www.jakzosia.com, www.matzoo.pl oraz programów Matematyka 4 i 6 wydawnictwa WSiP. Uczniowie klasy starszej chętnie wyjaśniali trudniejsze zadania uczniom młodszym. Dziewczynki i chłopcy w równym stopniu korzystali z technologii informatycznej oraz w równym stopniu rozwiązywali zadania z różnych dziedzin, wykorzystywali modele matematyczne i ciekawe strategie z zastosowaniem wiedzy matematycznej. Rozwijali swoje widzenie przestrzenne oraz przedstawiali pomysły na swoje zadania z wykorzystaniem zapisu matematycznego. Zajęcia odbywały się w pracowni komputerowej.
Opracował: M. Andrzejczak
Mimo pewnych braków w umiejętnościach matematycznych, które wykazał test na wstępie, uczniowie systematycznie pracowali z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Matlandia 4 oraz innych platform, www.jakzosia.com oraz www.matzoo.pl. Dziewczęta i chłopcy w równym stopniu korzystali z oferowanych zajęć wykorzystujących technologię informatyczną.
Opracował: M. Andrzejczak
Zajęcia prowadzono z wykorzystaniem platformy edukacyjnej ETOS oraz przeprowadzając proste doświadczenia i obserwacje. Każdy film, z którego nauczyciel korzysta, prezentuje omawiane zjawiska w opisany poniżej sposób:
Realizacja projektu objęła tematy:
Opracował: J. Rzącka
Zajęcia prowadzone były dla dwóch grup dzieci z IV i V klasy podstawowej. Pierwsza grupa – młodsza, po raz pierwszy zetknęła się z problematyką filmu i fotografii, grupa druga – starsza, brała już udział w zajęciach filmowych w ubiegłym roku szkolnym.
Grupa młodsza
Dzieci poznawały zasady języka filmowego, uczyły się jakie środki zastosować w realizowanym przez siebie filmie. Były to kompozycja kadru, ustawienia kamery np. z góry, z dołu czy na wprost i co z tego wynika. Ruch kamery, który może być panoramą, skomplikowaną jazdą czy ruchem „z ręki”. Jaka jest różnica gdy kamera na wózku najeżdża/odjeżdża a zastosowanie zoomu – obiektywu o zmiennej ogniskowej. Wszystkie tematy dzieci realizowały praktycznie. Każde z nich mogło próbować swoich sił stając za kamerą, ćwicząc aż do uzyskania poprawnego efektu.
Ostatnie zajęcia były poświęcone fotografii przyrodniczej, przygotowujące dzieci do udziału w konkursie młodzieżowym przy Międzynarodowym Festiwalu Filmów Przyrodniczych im. Wł. Puchalskiego, którego uczniem i współpracownikiem był patron szkoły w Bełdowie. Szkoła w Bełdowie zawsze zdobywała nagrody na poprzednich konkursach festiwalu. Ten temat zajął kilka spotkań i jak pogoda pozwalała, zajęcia przeniosły się w plener. Dzieci poznały zasady fotografowania ptaków, praktycznego fotografowania w makro skali i zasad fotografowania krajobrazu i ludzi w krajobrazie. Z udanych zdjęć wspólnie wybierzemy te najlepsze na konkurs.
Grupa starsza
Dzieci poznały zasady oświetlenia planu filmowego. Światło, słoneczne czy sztuczne jest narzędziem kształtującym obraz w kamerze filmowej i aparacie fotograficznym. Dzieci poznały skutki niedostatecznego oświetlenia – szumy w obrazie, brak koloru czy ostrości. Poznały też jak kierunek padającego światła kształtuje obraz, jego kompozycje i nastrój. Pojęcia takie jak światło rysujące, dopełniające, kontrowe, światło tła, światło kluczowe. To dopełniało wcześniej poznaną wiedzę na temat ekspozycji. Te zagadnienia były i są przy każdej okazji łączone z ćwiczeniami warsztatowymi.
Również ta grupa przygotowuje się do konkursu młodzieżowego przy festiwalu Puchalskiego. Przygotowują scenariusz, wybierają miejsca zdjęciowe – jest to ich praca własna, gdzie wykorzystują wiedzę poznaną na warsztatach. Na warsztatowych zajęciach poznają sposoby i zachowania przy realizacji filmu przyrodniczego, np. ćwiczą zdjęcia w skali makro a także zdjęcia podwodne z wykorzystaniem akwarium jako obudowy wodoszczelnej przy filmowaniu godów żabich. Ćwiczyliśmy też ustawienia kamery w stosunku do osi filmowej przy scenach z ludźmi.
Odbyły się także praktyczne warsztaty montażowe z programem Ulead Video Studio jaki posiada szkoła przy okazji montażu ich własnego filmu „Nakręćmy się na czytanie”. Na wszystkich zajęciach warsztatowych, dzieci wykorzystywały i utrwalały wcześniej poznaną wiedzę teoretyczną z zakresu filmowania i fotografowania.
Opracował: R. Dębski
Zajęcia prowadzono z wykorzystaniem platformy edukacyjnej ETOS oraz przeprowadzając proste doświadczenia i obserwacje. Platforma edukacyjna ETOS umożliwia przeprowadzenie przez nauczyciel zajęć metodą modelowania dialogów w klasie - Questioning the Author (QtA) w oparciu o animacje Flash. Są to wysyłanie do uczniów specjalnie sformułowane zapytania; które wymagają odpowiedzi w formie rozbudowanej; opisowej i narratorskiej. Uproszczony dostęp do animacji i filmów to duży atut tej platformy – pozwala w domu powtórnie uczniowi zgłębić zagadnienia. Zrealizowano już tematy: Właściwości materiałów; Jak temperatura wpływa na zmiany stanu skupienia?; Co możemy powiedzieć o ścinaniu się białka?; Którą stroną przyciąga magnes?; Jak działa pole magnetyczne?; Które substancje i przedmioty przyciągają magnesy?; Budujemy wodny kompas; Kwasy w naszym otoczeniu; Niezwykła mikstura; Pęcznienie nasion – kiedy kiełkują?; Skład chemiczny organizmów roślinnych – dlaczego warto jeść warzywa i owoce? – składniki nieorganiczne i organiczne – nauczyciel wraz z uczniami przeprowadzał doświadczenia, prowadzona była w potrzebnych sytuacjach karta badań i obserwacji, etapy kończono krótkim testem sprawdzającym, co pozwoliło uporządkować wiedzę uczniów.
Opracowała: J. Rzącka
Dzieci na zajęciach projektowych korzystają z interaktywnego kursu angielskiego dla dzieci na platformie www.funenglish.pl. Kurs polega na wykorzystaniu komputera z dostępem do Internetu do nauki języka angielskiego. Składa się on z ponad 60 gier edukacyjnych, setek filmów, piosenek, "foto-lekcji" i ćwiczeń opracowanych przez ekspertów. Dzieci w świecie funenglish.pl przeżywają przygody wraz z bohaterami, wykorzystuje on metodę immersion, polegającą na zanurzeniu w języku angielskim. Jest to szczególnie istotne, ponieważ polskie dzieci nie mogą stale komunikować się po angielsku w domu i w szkole. FunEnglish.pl tworzy takie sytuacje komunikacyjne. Sprawia, że dzieci mówią i myślą w języku angielskim, dzięki czemu postępy w nauce są znacznie szybsze niż w tradycyjnych metodach nauczania.
Opracował: P. Sobczak
W trakcie prowadzonych zajęć uczniowie rozwiązywali rozmaite zadania logiczne usprawniające poprawny zapis wyrazów. Wykorzystywali w tym celu internetowe strony edukacyjne z testami, krzyżówkami i rebusami ortograficznymi, np. www.ortograffiti.pl, www.ortografka.pl. Uzupełniali także ortograficzne karty pracy, korzystając z internetowego słownika lub wikipedii. Przy pisaniu opowiadań wykorzystywali edytor tekstu oraz funkcję słownika ortograficznego, co stało się formą utrwalania prawidłowej pisowni wyrazów. W trakcie zabaw językowych propagowano idee równości płci, poprzez odgrywanie ról odmiennych od własnej płci. Starano się także promować postawę tolerancji i szacunku dla osobistego zdania innych i prawo do wyrażania własnej opinii na różne tematy. W zależności od tematyki danego zajęcia korzystanie z technologii informatycznej odbywało się na całych zajęciach lub ich części. Stanowi to ważny element, gdyż uczniowie korzystają z dostępu do internetu w ściśle określonym celu, co dodatkowo edukuje ich do odbioru informacji z różnych środków przekazu. W trakcie zajęć uczniowie korzystali z portali edukacyjnych oraz stron internetowych. Przy redagowaniu tekstów korzystali z programu Word, tworząc własne foldery z próbkami indywidualnych prac. Jedna z nich dotyczyła notatki informującej o obchodach Dnia Edukacji w naszej szkole, natomiast druga była prasową prognozą pogody. Internet okazał się także ważnym narzędziem przy zbieraniu wiadomości na temat dziennikarstwa, pracy dziennikarzy oraz poznawaniu sylwetek najpopularniejszych z nich.
Twórczość dzieci - notatki dziennikarskie
Twórczość dzieci - świąteczne życzenia
Opracowała: R. Półtorak
Uczniowie systematycznie pracowali z wykorzystaniem platformy edukacyjnej Matlandia 4 oraz innych platform: www.jakzosia.com, www.matzoo.pl oraz programów Matematyka 5 wydawnictwa WSiP i Matablica 5. Dziewczęta i chłopcy w równym stopniu korzystali z oferowanych zajęć wykorzystujących technologię informatyczną oraz w równym stopniu rozwiązywali zadania z różnych dziedzin z zastosowaniem wiedzy matematycznej. Rozwijali swoje widzenie przestrzenne oraz przedstawiali pomysły na swoje zadania z wykorzystaniem zapisu matematycznego .
Najczęściej zajęcia odbywały się w pracowni komputerowej, ale część zajęć była prowadzona z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
Zajęcia dostępne są w równym stopniu dla dziewcząt i chłopców.
Opracowała: M. Andrzejczak
W ramach realizacji zajęć uwzględniano równość szans Zarówno chłopcy jak i dziewczęta przy realizacji zdań mieli zachowaną równość szans. W trakcie zajęć uczono: kompozycji ujęcia, uzyskania wrażenia ruchu postaci kreskowych tworząc pierwsze animacje i fotografię seryjną – analizowano ruch.
Wiele uwagi poświęcono wywiadowi na temat historii OSP Bełdów – Krzywa Wieś (punkt ustawienia kamery; miejsce, z którego filmujemy).
Opracował: R. Dębski
Podczas zajęć prowadzona była obserwacja uczniów, wykonano ćwiczenia oceniające umiejętności czytania i pisania oraz
sfery emocjonalno – społecznej. Następnie przeprowadzono zajęcia integrujące grupę, które miały na celu:
przełamanie onieśmielenia, zwiększenie zdolności do nawiązywania kontaktów, współpracy w grupie, wzmacniania
wiary w siebie oraz budowania pozytywnego obrazu samego siebie. W czasie zajęcia wykorzystywano metodę swobodnej
ekspresji oraz aktywności i twórczego działania dziecka. Nauczyciel stosował zasadę równości i szacunku dla
indywidualność i odrębność każdego dziecka. Uczenie i wychowanie oparte było na dialogu, współpracy i tolerancji.
Uczniowie uczą się żonglować: „Żonglowanie pozwala zrozumieć, że proces uczenia się to nieunikniony ciąg wzlotów i upadków”
Uczniowie poznają nowoczesny sposób notowania: „Mapa Myśli- Szczęście”
Uczniowie wykonują ćwiczenia grafomotoryczne: „Mój tatuaż”
Ćwiczenia rozluźniająco-oddechowe to sposób na zmęczenie.
Opracowała: B. Rybczyńska