Ryszard Wyrzykowski urodził się 6 marca 1945 roku w Łodzi. W 1969 r. uzyskał dyplom magistra zoologii na Uniwersytecie Łódzkim. We wrześniu 1969 r. rozpoczął pracę w Wytwórni Filmów Oświatowych jako asystent reżysera. Specjalizował się w realizacji filmów przyrodniczych. Był także sportowcem. Jako koszykarz reprezentował Łódzki Klub Sportowy, a także barwy narodowe w meczach rangi międzynarodowej. Uczestniczył w wielu wyprawach polarnych. Był autorem programu telewizyjnego Klub Pana Rysia. W swoim dorobku ma 12 filmów, które przyniosły mu 6 nagród na festiwalach międzynarodowych i krajowych. Zmarł 24 kwietnia 2003 roku. Pochowany jest w Łodzi na cmentarzu na Zarzewie.
Na przełomie 1978/1979 wybrał się ze swym mentorem i nauczycielem Włodzimierzem Puchalskim na Antarktykę w celu zrealizowania cyklu filmów o faunie i florze Wyspy Króla Jerzego. Puchalski w swym dzienniku dnia 16 stycznia 1979 r. zapisał:
„... na żądanie telewizji mam zrobić film o sobie i przyszło mi do głowy by oddać to Rysiowi, żeby zajął się tym – oczywiście ja będę promotorem, ja mu wszystko pokażę, on da swoje nazwisko i może to będzie dla niego film dyplomowy do awansu, bo w pełni na to zasługuje. Żyje się tu w trudnych, twardych, ciężkich warunkach takich, w których człowiek często odkrywa swój charakter i słabości, jest bardziej pobudliwy – ani razu nie zawiodłem się na nim – zawsze równy, uczynny, życzliwy i pomocny...”
Trzy dni później Mistrz Wyrzykowskiego umiera, a on realizuje program do końca. Cudowny, niewyobrażalny i oryginalny świat przyrody prezentuje w filmach: Pingwiny z Wyspy Króla Jerzego, Lato na Wyspie Króla Jerzego (film nagrodzono Brązowym Medalem w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmów nt. Myślistwa, Rybołówstwa i Ochrony Środowiska – Plovdiv 1981), Przyroda antarktycznej wyspy, W Antarktyce.
Był autorem popularnego serialu przyrodniczego dla dzieci - Klub Pana Rysia. W programach tych zajmował się zjawiskami przyrodniczymi i naukami pokrewnymi, pokazywał człowieka jako cząstkę przyrody. Uczył współistnienia z przyrodą, bez naruszania biologicznej równowagi ekosystemów. Filmy przyrodnicze realizowane przez niego zawierają liczne walory poznawcze dla uczniów, jednocześnie zachęcają do odkrywania tajemnic przyrody.